شهد شیرین  سخنان  فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

شهد شیرین سخنان فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

جملات ناب بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان
شهد شیرین  سخنان  فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

شهد شیرین سخنان فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

جملات ناب بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان

حکیم ارد بزرگ (آشتی دهنده نسل امروز با فلسفه و حکمت کهن)

سیمین بهبهانی امروز دفن شد . این تیتر اخبار بسیاری از خبرگزاری ها و سایت های خبری بود . اما آیا این دفن شدن باعث می شود دیگر نام و یاد این شاعره دوست داشتنی هم پاک شود ؟ مسلما خیر . تا اشعار سیمین هست و خواننده مشتاق هم هست او زنده است و به جریان زندگی خودش ادامه می دهد . این مقدمه را نوشتم تا به این جا برسم که آدم های بزرگ ماحصل و میوه یک تاریخ ، یک تمدن و یک بینش اجتماعی وسیع هستند که باید قدر آنها را دانست و از هر ثانیه زندگی آنها بهره جست . همه می دانیم که ما ایرانی ها مرده پرست هستیم . در واقع چشم دیدن بزرگان زنده کشور خودمان را نداریم . همین که می میرند بر سر و کله مان می زنیم و می گوییم واویلا و الاآخر ...
امروز یکی از بزرگان کشور ما از میان ما رفت . آیا بزرگان کشور ما بی نهایت زیاد هستند ؟ خیر . اگر خوب دقت کنیم می بینیم تعدادشان خیلی کمتر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم .
یکی از این اندک بزرگان حال حاضر ایران ما ، حکیم ارد بزرگ (Great Orod) است . کسی که حکمت و فلسفه این سرزمین را حیاتی دوباره بخشیده است . تا قبل از او ، همه حکمت و فلسفه ایران را امری پیچیده ، دور از دسترس و مبهم می دیدند . حتی یک جمله از فلاسفه و حکمای بزرگ ایران در بین نسل جوان و حتی تحصیل کرده در علوم انسانی این مملکت شنیده نمی شد . وقتی از فلسفه صحبت می شد تنها چند اسم را ردیف می کردند و دیگر هیچ . اما امروز هزاران جمله قصار و پندآموز حکیم ارد بزرگ ، فصل آشتی جامعه ایرانی با فلسفه و حکمت کشورمان را موجب شده است .
حکمت و فلسفه ایران با حکیم ارد بزرگ ، زایش و تولدی دوباره یافت . هر چند مانند هر امر تازه ای ، بسیاری منکر نور این خورشید تازه شدند . اما در نهایت اندیشه های بکر و عمیق حکیم ارد بزرگ به همه جا راه یافت و امروز کمتر سایت پر طرفدار اینترنتی را می توان پیدا کرد که جمله و سخنی از حکیم را در خود نداشته باشد . اگر سری به خیابان دانشگاه تهران بزنید هم صدها کتاب را می بینید که پر است از جملات حکیم ارد بزرگ .
اندیشه سیال است و خودش مسیر خود را پیدا می کند و جاری می شود و کام همه تشنگان را سیراب می سازد .
امروز حکیم ارد بزرگ زنده است ، هر چند برخی می گویند حکیم چهارصد سال سن دارد . برخی هم می گویند او در 1704 میلادی بدنیا آمده و در 1790 درگذشته است !! اما واقعیت آن است که حکیم زنده است . حال سئوال این است که ما چقدر از وجود این خورشید اندیشه سود جسته ایم ؟
آیا ما مانند همه پدران و مادرانمان می خواهیم روزی از حکیم بزرگ یاد کنیم که او مرده است ؟
آیا منتظر به کما رفتن و بیمارستان رفتن حکیم هستیم تا پشت در بیمارستان صف بکشیم ؟
واقعا کی و در چه زمان ما می خواهیم دست از مرده پرستی برداریم ؟ چرا تا بزرگانمان زنده هستند قدرشان را نمی دانیم ؟ حکیم ارد بزرگ فلسفه و حکمت ایرانی را نقش و جلایی دوباره بخشید ، به یادمان آورد که مهربانی ، شادی ، آزادی و میهن چه ارزشی دارند .
و امروز یکی از بزرگترین سئوالات ذهن من این است که : چرا صدا و سیما از این فیلسوف بزرگ دعوت نمی کند ، تا ما بیشتر از اندیشه های این فیلسوف ایرانی استفاده کنیم ؟
 
محمد فاطمی از گروه دانشجویی حکمت و فلسفه ابیورد

 





نیایش میلانی :

حکیم ارد بزرگ از خردمندی می گوید از دانش و تجربه سخن می گوید و از مهر به انسانیت و آزادگی .
از این جهت است که بسیاری او را فرای یک فیلسوف می شناسند و لقب حکیم به او می دهند . چون درمانگر زخم هایی است که از سر نادانی و کجروی حادث شده است .
او ما را به مهربانی و انسانیت فرا می خواند و از دوستی و مهر می گوید و می خواهد به یاد بیاوریم که انسانیم و از ما انسانیت انتظار می رود .




رعنا شهسوار :

متاسفانه نامهربانی ها خیلی زیاد شده و ما دچار یک بحران اجتماعی هستیم به نظر من مهمترین کار حکیم ارد بزرگ این بود که نسل امروز را به اخلاقگرایی و ارتباط درست و سازنده تشویق کرد و معاشرت اجتماعی را آموزش داد . حکیم از نیکی ها و خوبی ها و مهربانی ها می گوید و کوشش می کند این شمع خاموش نشود .




بهناز امراللهی :

به نظر من بیشترین تلاش حکیم در جهت آموزش نحوه تربیت و اخلاق اجتماعی بوده است . اینکه به هم مهربانی کنیم ، برای هم ارزش قائل باشیم تا شاد باشیم و ...



امیرعباس حسینی:

هزاران سال است که ما انسانها متولد میشویم و میمیریم و هر کسی می آید و نغمه خود را می خواند و می رود، خرم آن نغمه که انسانها بسپارند به یاد، بله تنها از نیکی و افراد نیک سخن خواهنند گفت و حکیم ارد بزرگ سخن از مهر و مهربانی می گوید و او جاودانه است.






نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد