شهد شیرین  سخنان  فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

شهد شیرین سخنان فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

جملات ناب بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان
شهد شیرین  سخنان  فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

شهد شیرین سخنان فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

جملات ناب بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان

زندگینامه حکیم ارد بزرگ

زندگینامه ارد بزرگ, ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

 "ارد بزرگ" ( Orod The Great )

"فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی" بی تردید بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان و چهارمین حکیم تاریخ ایرانزمین است سه حکیم پیش از او عبارتند از : حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام نیشابوری.
سخنان او بر دو ستون «آزادی» و «انسانیت» استوار است چنانچه در نخستین جمله کتاب سرخ او می خوانیم : ((کتاب سرخ ، پنجره ای است رو به سوی «آزادی و انسانیت» .))

 


ویدئو سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون آزادی را اینجا ببینید کلیک کنید

 

ویدئو سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون انسانیت را اینجا ببینید کلیک کنید

در کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان  با گردآوری ابراهیم (سعید) رمضانی می خوانیم :

ابراهیم رمضانی ، ابراهیم (سعید) رمضانی ، کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان، نلسون ماندلا ، استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی ، ماهاتما گاندی ، دکتر علی شریعتی ، ، زندگی نامه مشاهیر

«حکیم ارد بزرگ چهارمین حکیم تاریخ ایران است حکمای پیش از او عبارت اند از حکیم بزرگمهر (پیش از اسلام می زیسته اند) حکیم فردوسی و حکیم عمر خیام .

حکیم ارد بزرگ دارای کتابی است به نام نامه سرخ، این کتاب در برگیرنده هزار و اندی فرمان (جمله قصار) است. حکیم ارد بزرگ اندیشه خود را در 25 فرگرد (بخش) این کتاب به نمایش گذاشته است . که نشان دهنده بینش و آرمان حکیمانه ایشان می باشد . ارد بزرگ در شهر کرج زندگی می کند اما مردم شهر شیروان در خراسان شمالی می گویند او بزرگ شیروان است و اجداد پدری اش در آن شهر ساکن بوده اند از سوی دیگر مردم مشهد معتقدند او مشهدی است چرا که در زندگینامه حکیم آمده است که وی در مشهد متولد شده است.»

حکیم ارد بزرگ در حال حاضر زنده است و در غرب شهر کرج مرکز استان البرز ایران زندگی می کند ، با این وجود بسیاری از علاقمندان به اندیشه های او ، برای دیدارش از سراسر جهان به این شهر می روند . کسانی که ایشان را از نزدیک دیده اند می گویند : حکیم انسانی فوق العاده دانا ، آرام و کم حرف است ، برعکس تصور همگانی ، زندگی بسیار ساده دارد. هنگام گفتگو ، بیشتر شنونده است و تا لازم نباشد سخنی نمی گوید ، مهمترین خصلت حکیم مهربانی و آزادگی هست . ستایشی که حکیم از مهربانی در کتاب سرخ نموده است براستی در منش ، گفتار و رفتار او دیده می شود .

با وجود داشتن دشمنان بسیار ، هیچگاه در مقام پاسخگویی به آنها بر نیامده است و تنها در کتاب سرخ جمله ایی کوتاه در این مورد دارد : ((پاکترین هم که باشی دشمنان بسیار خواهی داشت .))

- فیلسوف بزرگ از کودکی عاشق طراحی ، نویسندگی و تاریخ بود از این رو به هنرستان حرفه ای سینا ی مشهد رفت و خود را در رشته معماری یافت اما هنرستان را نیمه تمام رها کرد چون روح سرکش او را پاسخگو نبود ، پس از آن بدنبال جامعه شناسی رفت و آن را هم رها نمود ، در نهایت ذهنش به فلسفه ، حکمت و چرایی زندگی آدمی معطوف شد از آن پس دیگر هیچگاه حکمت و فلسفه را رها ننمود .

عکسهای حکیم ارد بزرگ ، از کودکی تا نوجوانی hakim orod bozorg

تصاویری از حکیم ارد بزرگ (از کودکی تا نوجوانی)

 

تصویر چهره استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی بر روی جلد برخی از کتابها
 

 

مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ ،ارد بزرگ ،حکیم اُرُد بزرگ ، hakim orod bozorg , hekmat orodism , bozorg shirvan

مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ - ساخته عقیل اصلی چوکانلو در شهر شیروان

 

حکیم ارد بزرگ از زبان خودش :

 

(فرگرد ارد ، کتاب سرخ)

اُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ایی او ، مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است . پدرش شادروان محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی بود ، مردی آزاده و بسیار نیک و مهربان که همواره دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، شادروان فاطمه جاهد طبسی از ایل دلاور قشقایی شیراز بود ، زنی مهربان ، دانش آموخته و دلسوز که همواره برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . نام تنها فرزند اُرد ، غزاله می باشد.

امپراتوری سلجوقیان و نیاکان استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

چهارمین سخن از فرگرد انسانیت در کتاب سرخ حکیم اُرُد بزرگ : ((بزرگ زادگی ، تنها از آن کسانی است که انسانیت دارند.))
از دیدگاه فیلسوف حکیم ارد بزرگ درجه بزرگی هر فرد ، در میزان انسانیت اوست . همواره می شنویم و یا می بینیم که برخی به نیاکان خود می بالند و می گویند ما از فلان تبار هستیم و شاهزاده ، امیرزاده و خانزاده و ... هستیم ، آیا این ریشه می تواند برای ما ارزشی خاص محسوب شود؟ آیا می توان آدمهای ناراست و پلید رفتار را به صرف داشتن فلان ریشه خانوادگی بزرگ پنداشت ؟ بی شک خیر ...
حکیم بزرگ، بزرگ زادگان را انساندوست ترین آدمیان بر می شمارد. در تاریخ خوانده ایم و می دانیم خود حکیم ارد بزرگ ریشه از پادشاهان بزرگی همچون ملکشاه سلجوقی دارد (سلجوقیان پارتهای شرق خراسان بزرگ) هستند که فرمانروایی آنها از پامیر و کشمیر تا مدیترانه امتداد داشت . آنها شاهنامه را تکثیر نموده و تاریخ قمری را برچیده و تاریخ خورشید باستانی ایرانیان را جایگزین کردند و مدارس نظامیه را برای ترویج دانش گسترانیدند و رصدخانه ها را احیا نمودند و ...
پرسش اینجاست چرا در کتاب سرخ نمی بینیم که حکیم بزرگ به ریشه خانوادگی خود اشاره کند ؟ پاسخ این است : چون حکیم بزرگ، شاهزادگی را افتخار نمی پندارند و به صراحت از انسانیت دفاع می کنند و بزرگی را در داشتن آن می دانند .

اجداد استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

پدر و مادر حکیم در شهر مشهد ازدواج نموده و تا پایان عمر با فرزندانشان در محله عشرت آباد این شهر زندگی کردند . آرامگاه پدر و مادر حکیم در خواجه ربیع مشهد می باشد . لازم به ذکر است حکیم ، زاده شهر مشهد می باشند .

- اجداد پدری او از شهر شیروان و اجداد مادری اش از سران ایل قشقایی شیراز بوده اند .

 

اجداد و خاندان حکیم ارد بزرگ :

پدر پدر پدر بزرگ : بابا شرکاء - در شهر شیروان خراسان شمالی
پدر پدر بزرگ : جعفر شرکاء
پدر بزرگ : بابا شرکاء
پدر بزرگ - مادری : غلامحسین جاهد طبسی - در شهر شیراز و از ایل قشقایی

پدر : محمد تقی شرکاء
مادر : فاطمه جاهد طبسی
تنها فرزند : غزاله


فیلسوف حکیم ارد بزرگ تنها فرزندشان دختری به نام غزاله است و هیچ پسری ندارند...

 

آرامگاه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

در پیشفرض داده های گوگل هنگام سرچ و برخی صفحات مجازی در توییتر ، اینستاگرام و یا تلگرام می بینید بسیاری از کاربران این شبکه ها فکر می کنند فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی درگذشته و به ابدیت پیوسته اند. حال آنکه فیلسوف هم اکنون در قید حیات بوده و در شهر کرج مرکز استان البرز زندگی می کنند.

 

حکیم ارد بزرگ از زبان دوستداران او :


احمد شاه مسعود می گوید :


من و ارد [حکیم ارد بزرگ خراسانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .
احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : هنگامی که نوشته های ارد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است .

بی نظیر بوتو می گوید :


ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .


دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :


ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.


فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :


چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.


شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :


اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .


الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در شهر ژنو - کشور سوییس) می گوید :


در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .



بهرنگ نامداری (طراح و گرافیست) می گوید:

با آثاری براستی زیبا درباره اندیشه های استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ می گوید :

(برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید)
 


 

نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :


بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ" .


یاسمین آتشی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ) می نویسد :

در مورد اندیشه ها و افکار حکیم ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .


مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :


درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم.


طارق ساغری (پژوهشگر و نویسنده مقاله دو دوست ایرانشهری) می گوید :

طارق ساغری
حکیم اُرُد بزرگ یکی از بزرگترین و معروفترین فلاسفه تاریخ ایرانشهر بزرگ است ... شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم، می بینم آرزو هایم را نبشته است.
فرمانده مسعود باری دیگر گفته بود ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» هیچوقت از هم جدا نبوده و نیستند من به دوستم اُرُد حکیم گفتم کاش این فاصله ها بین مردم سرزمین ما نبود...

دشمنان زبان پارسی و فرهنگ ایرانشهری که چشم دیدن اتحاد پارسی‌زبانان را نداشتند، آرام ننشسته و با یک حمله بزدلانه شیر میدان رزم پنجشیر را از شیر میدان حکمت و فلسفه شیروان جدا کردند و چنان داغ جگر سوزی در دل چهارمین حکیم ایران‌زمین گذاشتند که فریاد زد و گفت «روزی که سینه احمدشاه مسعود دریده شد؛ اُرُد را سیلی از اشک با خود برد.»
روح مسعود شهید شاد و عمر اُرُد بزرگ دراز باد.

 

احمدشاه مسعود، حکیم ارد بزرگ، طارق ساغری، شهید احمد شاه مسعود ، فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

طارق ساغری (فعال اجتماعی، زاده شده در شهر هرات) در مقاله «دو دوست ایرانشهری»می نویسد :

[حکیم اُرُد بزرگ نه تنها در ایران بلکه در بین مقامات، دانشگاهیان و عموم تحصیل کرده های، کشورهای خراسان بزرگ «افغانستان کنونی»، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان هوادارن زیادی دارد.
حکیم اُرُد بزرگ از دوستان نزدیک شهید احمد شاه مسعود اسطوره مبارزات آزادیبخش خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» بود. حکیم اُرُد بزرگ نخستین کسی بود که به شهید احمدشاه مسعود لقب شیر دره پنجشیر را داد که اکنون این لقب در بین جهانیان محبوبیت خاصی را داراست.

شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم، می بینم آرزو هایم را نبشته است.
فرمانده مسعود باری دیگر گفته بود ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» هیچوقت از هم جدا نبوده و نیستند من به دوستم اُرُد حکیم گفتم کاش این فاصله ها بین مردم سرزمین ما نبود.

از سخنان سپه‌سالار آزادی شهید فرمانده مسعود چنین استنباط می شود که او نیز مانند حکیم اُرُد بزرگ به مرز های سیاسی که استعمار انگلیس در زمان چنبره‌اش بر هندوستان میان ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» کشیده است باور نداشته و خواهان محو این مرز‌کشی‌های ساختگی بوده است.]

 

شیروان . شهر شیروان . بزرگ شیروان . اسطوره شیروان . فیلسوف شیروان . افتخار شیروان . حکیم بزرگ شیروان . بزرگترین فیلسوف جهان . حکیم ارد بزرگ . اردبزرگ . بزرگترین متفکر جهان . حکیم ارد بزرگ اندیشمند . عکس متفکر برجسته حکیم ارد بزرگ  . great orod . bozorg shirvan . mojtaba shoraka . sokhanrani hakim orod bozorg . sokhanan orod bozorg .  مجتبی شرکا . مجتبی شرکاء . فیلسوف ایرانی . مشاهیر خراسان

کتاب سرخ :

آنچه حکیم ارد بزرگ را برای همگان قابل لمس نموده سخنان حکیمانه اوست .

کتاب سرخ - مجموعه سخنان حکیم ارد بزرگ

کتاب سرخ مجموعه سخنان حکیم ارد بزرگ است .

حکیم در 25 فرگرد کتاب سرخ نظرات خردمندانه خود را پیرامون هستی بیان کرده است این کتاب در مجموع دارای  ۱500 سخن برگزیده است . این جملات به زبان های گوناگون ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است . استقبال فارسی زبانان دنیا از جملات قصار و حکیمانه ارد بزرگ ، شگفتی بسیاری را برانگیخته است  روزانه بجز هزاران سایت و وبلاگی که یه اندیشه های حکیم می پردازند ، بسیاری از نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار فارسی زبان جملات قصار حکیم را نقل قول می کنند .

 

در مورد حکیم ارد بزرگ کتابهای بسیاری نوشته شده است و از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد :

کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ "

"فرزانه شیدا" سراینده و نویسنده ایرانی کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ " را نوشته اند ایشان هم اکنون مقیم کشور نروژ هستند .

 

کتاب "کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان"

"فاطمه مشایخی" پژوهشگر کشورمان در کتاب خود (کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان) مجموعه ای از 500 سخن برگزیده از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را گردآوری نموده است.

 

ترجمه کتاب سخنان فیلسوف به زبان فرانسه

"شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو ، مجموعه سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را به زبان فرانسه ترجمه کرده است.

 

کتاب "گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه"

لیلا معتمد

"لیلا معتمد" (کولیوند) استاد دانشگاه (رشته الهیات و فلسفه) در کتاب خود (گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه) از جملات و سخنان زیبای استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ، بسیار یاد نموده است.

 

کتاب "داستانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان"

"یاسمین آتشی" در کتاب خود (استانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان) از صدها سخن از فیلسوف حکیم ارد بزرگ استفاده نموده است.

 

کتاب "میهن نامه ارد بزرگ"

"مسعود اسپنتمان" محقق کشورمان نیز کتابی با عنوان "میهن نامه ارد بزرگ" نوشته است.

 

کتاب "مکاتب فلسفی"

مکاتب فلسفی

"هادی کازرونی شامیری" نویسنده و مولف کتاب ارزشمند (مکاتب فلسفی) است. کتابی که بر روی جلد خود تصویری قدیمی از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را دارد . این کتاب دارای 50 بخش است که از اتبات گرایی ، اخلاق گرایی اقتصادی و اصالت تجربه شروع و تا هرمنوتیک کلاسیک ، هرمنوتیک فلسفی ، هرمنوتیک نوین و هگلی های جوان ادامه می یابد و پایان بخش کتاب فهرست منابع آن است.

 

کتاب "چهار حکیم تاریخ ایران"

کتاب چهار حکیم تاریخ ایران نوشته بابک همتیحکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Logoحکیم ارد بزرگ نابغه عرصه فلسفه Logo

"بابک همتی" (پژوهشگر تاریخ) در کتاب چهار حکیم تاریخ ایران به زندگینامه و بررسی آثار 4 حکیم بزرگ کشورمان (حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی طوسی و حکیم عمر خیام و حکیم ارد بزرگ) پرداخته است.

 

کتاب "سخنان ائمه معصوم، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان"

"ابراهیم (سعید) رمضانی" در کتاب خود (سخنان ائمه معصوم، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان) ضمن انتشار زندگینامه مختصری از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ از جملات و سخنان بسیاری از ایشان یاد نموده است. (بر روی جلد کتاب تصویر فیلسوف حکیم ارد بزرگ را در کنار نلسون ماندلا و ماهاتما گاندی می بینیم)

 

کتاب "در جستجوی مروارید سخن"

"شکوهه عمرانی" ادیب و شاعر ایرانی مقیم کشور سوییس ، در کتاب "در جستجوی مروارید سخن" تفاسیر کوتاه بر سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی نوشته است .

 

کتاب "جادوی سخن"

"شکوهه عمرانی" شاعره معاصر ، در کتاب "جادوی سخن" بسیار زیبا تلفیقی از سخنان استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ و اشعار خود پدید آورده است.

و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .

 

Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG

شکوهه عمرانی (دقیق ) در حال اهدای ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و عضو ارشد شورای شهر ژنو  

 


و چند نکته کوتاه در مورد حکیم ارد بزرگ :

Great Orod ، Ahmad Shah Massoud

- مطلبی در این مورد از سایت پایگاه اطلاع رسانی ائتلاف ملی افغانستان به رهبری دکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر ائتلاف ملی افغانستان را با هم می خوانیم :

 

دوستی احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ

 Orod the Great ، Ahmad Shah Massoud

در مورد دوستی حکیم ارد بزرگ که بزرگترین فیلسوف و حکیم زنده ایران است با احمدشاه مسعود خیلی نوشته اند و قضاوتهای گوناگون داشته اند عده ایی در افغانستان می گویند احمدشاه مسعود در روزهای تنهایی و سختی پس از حمله طالبان که با سقوط کابل و از دست رفتن بخش زیادی از کشور همراه بود مورد حمایت معنوی ارد بزرگ قرار گرفت و حکیم هدایایی برای او فرستاد که شرح آن در صدها سایت آمده است و مخالفین همانند احزاب کمونیستی نیمه جان فعلی افغانستان و همچنین پشتون های تند روی مورد حمایت پاکستان و امارات متحده عربی که مخالف تاجیک ها و زبان دری و فارسی هم هستند دوستی این دو را نوعی حمایت دولت ایران از جنبش شمال و شخص احمدشاه مسعود دانسته اند .

بهرشکل دوستی نخبگان ایران و افغانستان از دیرباز بوده و هم اکنون نیز هست و کشورهای دشمن ، همانند کشورهای عربی و انگلیس نمی توانند این رابطه را مخدوش و زشت نمایند .

در ادامه این نوشته باید گفته شود : داکتر عبدالله عبدالله؛ رهبر ائتلاف ملی افغانستان ، مطرح ترین شخصیت متنفذ این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است او از نزدیکترین یاران آمر صاحب شهید احمدشاه مسعود و همچنین شهید پروفسور برهان الدین ربانی است . او از پدری پشتون (قندهار) و مادری تاجیک (پنجشیر) بدنیا آمده است و هم اکنون 50 سال دارد .

در ایران بسیاری بر این اعتقاد هستند که او یکی از نزدیکترین اشخاص به آرمان بزرگ احمد شاه مسعود و حکیم ارد بزرگ است . دکتر عبدالله عبدالله از این جهت محبوبیت بسیاری در بین دولتمردان و همچنین مردم عادی کشور ایران دارد .

 

- در لغت نامه دهخدا (آنلاین) نوشته است :  ارد بزرگ ( به ضم ا) از مشاهیر برجسته معاصر ایران دارای نظریه قاره کهن و نظریه کهکشان بزرگ اندیشه‌است. زادگاه وی شهر توس نو (مشهد ) می باشد ولی پدر وی از اهالی شیروان بوده است. کتاب آرمان نامه حاوی جملات حکیمانه اوست. او سه اثر هنری زیبا به صورت تابلو که بر کاغذ مومی نقش شده اند دارد که هر سه یک موضوع مشترک را دنبال می کنند به نام " تاجیکستان". او از دوستان نزدیک احمد شاه مسعود وزیر دفاع افغانستان بوده‌است ارد بزرگ در آسیای میانه و بخصوص در بین مقامات و دانشگاهیان افغانستان و تاجیکستان هواداران بسیاری دارد.

 

فیلسوف حکیم ارد بزرگ, محمد ابراهیم حمیدی, استاد محمدابراهیم حمیدی, استاد محمد ابراهیم حمیدی, Mohammad Ebrahim Hamidi

تجلیل استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ از خدمات ماندگار استاد "محمدابراهیم حمیدی" ( از مشاهیر و چهره های ماندگار کشورمان )

 

عکس حکیم ارد بزرگ ، عکس های سفر بزرگترین فیلسوف معاصر . عکس ها و تصاویر فیلسوف حکیم ارد بزرگ . استاد محمد آدینه پور (دهل)، استاد محمدرحیم آدینه پور(کمانچه) ، استاد شیرویه مقدم (سرنا) و دو تار نوازان نامداری همچون استاد بخشی کرم گل افروز ، استاد بخشی رحمان اسلامی ، استاد بخشی مظاهر حدادیان . گروه رقص آیینی و سنتی باوند . استاد امید شاکری . بهنام حسنپناه ، حسین سعادتی ، جواد باباپور ، آرش شادکام ، صادق فیروزی و سعید شاکری . رضا دلیر . شهربانو حسن پور . سرکار خانم منیژه بابانیا موسس و مسول مرکز جامع توانبخشى معلولین ذهنی آسمان شهرستان شیروان . مهندس فریدون ناصرى کارشناس ارشد مهندسى پزشکى مدیریت مرکز آسمان . دکتر فلوریا ناصرى پزشک مرکز آسمان . مرحوم دکتر على آقا ناصرى خیر و بنیانگذار مرکز جامع توانبخشى معلولین ذهنى آسمان . دکتر یاسر سیاه بالایى همسر خانم دکتر فلوریا ناصرى از خیرین مرکز آسمان . شهربانو حسن پور / مسول فنى مرکز آسمان . عطیه قربانى / مسول فنى مرکز آسمان . حمیدرضا حاجى آبادى / کارشناس کاردرمانى مرکز آسمان . سمانه نصیرى ورگ / کارشناس گفتار درمانى مرکز آسمان . عفت رفعت / کارشناس گفتار درمانى مرکز آسمان . نسرین سلطانى / کارشناس ارشد روانشناسى بالینی . سحر کریمیان / کارشناسى ارشد مشاوره توانبخشى . معصومه قادرى / مربى آموزشى . بتول ایزانلو / مربى آموزشى . مریم حاتمى / مربى تربیتی . عفت فیاض / مربى حرفه آموزى . سکینه الهى / مربى حرفه آموزى . نعیمه على نژاد / مربى حرفه آموزى . سکینه محمد على پور / مربى حرفه آموزى . زهرا غلام زاده / پرسنل مرکز آسمان . حمیرا متقى / پرسنل مرکز آسمان  . سنبل شیدایى / پرسنل مرکز آسمان . مجتبى زحمتکش / پرسنل مرکز آسمان . مهدى نظرزاده / پرسنل مرکز آسمان . لالوى / پرسنل مرکز آسمان . مهدی دانایی . مهدی ابراهیمیان . زهرا جاهد طبسی . حسن جاهد طبسی . فرشته جاهد طبسی . امیر جاهد طبسی . اعظم شرکاء . مجید شرکاء . عارفه ارمی . سیدجواد طوسی اختراعی . الهام شرکاء . صادق احمدی . النا احمدی . واسپوهر توسی . سعید دانایی . مرتضی شرکاء . زهرا جامی . صمدمحمدی مقدم . علیرضا شرکاء . ارشیا شرکاء . بزرگترین فیلسوف جهان کیست ؟ . کاظم صفرپور  . امید صفرپور  . ملیحه مندرجی  . لیلا قاسمی  . زهرا حسین زاده  . فاطمه پرمایه  . یلدا حسن نیا  . زهرا اسماعیل زاده  . عادل قویدل  . ایمان حسین زاده  . محمد حداد  . علی حداد  . معین بیچرانلو  . عبدالله قدرتی  . استاد حسنعلی محمدی مقدم  . کوروش محمدی مقدم  . صدیقه حیدری علیپور . جلال محمدی مقدم  . استاد نارگل حیدریان  . اعظم شرکا  . غزاله شرکا  . النا احمدی  . آناهیتا صفرپور  . محمدرضا فلاحتکار  . اردبزرگ  . حکیم ارد بزرگ   . ارد بزرگ . روستای عبدآباد  . شیروان  . شاهجهان . مجتبی شرکا  . حسنعلی محمدی مقدم  . کورش محمدی مقدم  . فریدون شیرغانی  . اسماعیل ساحلی  . اسفند شاهدی  . ابوالفضل قربانیان  . سردار سرداری مقدم  . علی حیدریان  . غزاله شرکا  . عبدآباد  . عبداباد  . عبدآباد شیروان  . ارد  . آراد  . آراد بزرگ  . شاه جهان  . عکس ارد بزرگ  . بزرگترین فیلسوف  . فیلسوف  . ارود  . اورودبزرگ  . محمد عیدمحمدزاده . ام البنین صالحیان . علی اکبر شرکا . درباره فلسفه

عکس شیروان ، عکس بزرگ فیلسوف شیروان ، عکس اسطوره شیروان ، بزرگترین فیلسوف جهان در شهر شیروان ، حکیم ارد بزرگ OROD THE GREAT


فیلسوف حکیم ارد بزرگ، استاد محمد آدینه پور، استاد محمدرحیم آدینه پور، استاد شیرویه مقدم، بخشی کرم گل افروز، بخشی رحمان اسلامی، بخشی مظاهر حدادیان، استاد امید شاکری، بابامحمد ایزانلو ، منیژه بابانیا ، مژگان شیرغانی ،علی محمد علی محمدپور ،محمد محمدی مقدم ، اعظم شرکاء ، الهام شرکاء ، صادق احمدی ، النا احمدی ، دکتر فلوریا ناصری ، دکتر یاسر سیاه بالایى ، محمدرضا فلاحتکار ، تحفه شرکاء

 فیلسوف حکیم ارد بزرگ، استاد محمد آدینه پور، استاد محمدرحیم آدینه پور، استاد شیرویه مقدم، بخشی کرم گل افروز، بخشی رحمان اسلامی، بخشی مظاهر حدادیان، استاد امید شاکری ، بابامحمد ایزانلو ، منیژه بابانیا ، مژگان شیرغانی ،علی محمد علی محمدپور ،محمد محمدی مقدم ، اعظم شرکاء ، الهام شرکاء ، صادق احمدی ، النا احمدی ، دکتر فلوریا ناصری ، دکتر یاسر سیاه بالایى ، محمدرضا فلاحتکار ، تحفه شرکاء

- در شهر شیروان (استان خراسان شمالی) به حکیم ارد بزرگ،  بزرگ شیروان می گویند . عشق مردم شیروان نسبت به اسطوره تاریخ شهرشان فیلسوف حکیم ارد بزرگ را در شعر زیر که سروده شاعر توانا آقای ((رضا بخشعلی زاده شیروان)) است را می توان دید . شعری که بسیاری از مردم شیروان آن را حفظ نموده و با دیدن فیلسوف حکیم ارد بزرگ زیر لب زمزمه می کنند :

 

«ای ارد بزرگ جاودانه
ای مظهر حکمت زمانه

همشهری خوب شیروانی
من مفتخرم بدین نشانه

آوازه شهر من بلند است
تا نام تو باشدش میانه

ایران به تو می بالد و اینک
گشتی تو به هر کجا فسانه

آوازه تو گذشته از مرز
رفته است به اوج بیکرانه

تو شهپر آسمان حکمت
باز آمده ای به آشیانه

پای تو و چشم دوستداران
ای لعبت شعر شاعرانه

با چشم جهانبین که تو داری
صد طعنه به چشم آهوانه

زد حلقه بپای عاشقانت
گیسوی فتاده روی شانه

ای نطق تو با زبان حکمت
شیوایی حرف دلبرانه

ای شیوه مهربانی تو
دلچسب تر از دو صد ترانه

مردم بطواف روی ماهت
گردند بدورت عاشقانه

محبوب قلوب عاشقانی
ای ارد بزرگ جاودانه»

 

حکیم ارد بزرگ + عباس یاربی + فرهاد فخربخش + شبکه جهانی جام جم + برنامه اینجا ایران است 4 + hakim orod bozorg + mojtaba shoraka + مجتبی شرکا + مجتبی شرکاء + شبکه جام جم یک + بزرگ شیروان + bozorg shirvan

- نخستین و آخرین باری که فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی در تلویزیون دیده شد 4 تیرماه 1392 بود. برنامه « اینجا ایران است » از شبکه جهانی جام جم ... در این برنامه فیلسوف پیرامون مهربانی سخن گفتند ...

«مهربانی» اثر زیبای "بهرنگ نامداری"

 

حکیم ارد بزرگ و دشمنانش :

دشمنان حکیم ارد بزرگ به سه دسته کلی تقسیم نمود :

1- تجزیه طلبان ایران ( پان تورکهای ایران و ... ) کسانی که مخالف تحقق نظریه قاره کهن هستند

2- کمونیست های ایران و افغانستان ( هواداران نجیب الله ، بازماندگان حزب وطن افغانستان که کینه دیرینه ایی نسبت به احمد شاه مسعود و تاجیکان دارند ).

3- دشمنان تاجیک ها و فارس زبانان افغانستان (همانند پشتونهای افراطی افغانستان ، طالبان و هواداران آنها در عربستان ، امارات متحده عربی و پاکستان )

 

دشمنان حکیم ارد بزرگ در افغانستان :

سکوت و انزوای حکیم سبب شده دشمنان اندیشه هایش اختیار از کف داده و انواع و اقسام تهمت ها و برچسب های ناروا به او بزنند . نمونه ایی از این تهمت ها را در برخورد حزب وطن افغانستان می توان دید .  چون حکیم ارد بزرگ نمادی از مهر و دوستی در بین کشورهای فارسی زبان است، بی شک ،خاری در چشم دشمنان ایران و ایرانی می باشد چنانچه در مطلب زیر شاهد آن هستیم :

سخنان بزرگترین فیلسوف جهان، سخنرانی حکیم ارد بزرگ، بزرگترین فیلسوف جهان، حکیم ارد بزرگ، orod the great، فلسفه، فیلسوف ایرانی، بزرگترین فیلسوف معاصر، معروفترین فیلسوف جهان، فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

حزب وطن افغانستان با رهبری فتانه نجیب الله همسر مرحوم دکتر نجیب الله (رییس جمهور کمونیست پیشین افغانستان) که بدست طالبان کشته شد همواره از دشمنان سرسخت فیلسوف حکیم ارد بزرگ و رهبر آزادیخواهان افغانستان احمد شاه مسعود بوده است. او احمد شاه مسعود را در مرگ همسرش مقصر می داند .

"ارد بزرگ یا شیطان بزرگ" عنوان نوشته ایی است به قلم دکتر جلال الدین بایانی از رهبران فعلی حزب وطن افغانستان (مسئول شورای سوئد حزب وطن که زیر نظر ژنرال رفیع معاون سابق مرحوم دکتر نجیب الله نخست وزیر سابق افغانستان در امور نظامی اداره می گردد) و از دیپلمات های بلند پایه کشور افغانستان در دولت های ببرک کارمل و همینطور نجیب الله ، او مدتی از سوی هر دو دولت یاد شده در پاکستان مسئولیت دیپلماتیک داشته است .

مقاله "ارد بزرگ یا شیطان بزرگ" سرشار از تهمت ها و اهانت های گسترده دکتر بایانی علیه حکیم ارد بزرگ (بزرگترین فیلسوف ایران) و نظام سیاسی ایران است . حزب وطن افغانستان در حال حاضر نمایندگی بخش گسترده ایی از کمونیست های سابق و عمدتا ازبک افغانستان را بر عهده دارد . این حزب ماهیت واقعی مارکسیستی خویش را در پشت شعارهای دموکراتیک پنهان نموده و همان شعار هایی که در اواخر حکومت نجیب الله نیز بسیار شنیده می شد همچنان ادامه می دهد . از آنجا که مقاله آقای دکتر بایانی بسیار تند و ناروا است بخش خلاصه شده ایی از آن را تقدیم می کنیم :

 

«ارد بزرگ » یا « شـــــــــــــــــیطان بـزرگ!!!»

پادشاه ( شـــیا طین ) در ایران کسی نیست جز [ارد بزرگ ]. او مرجع فساد و اختلال در ایران و جهان است . آغشته به جنون تعصب نژادی موهوم و در عین حال از انسانیت بیزار است نگاه او چنان که در نظریه قاره کهن اش دیده می شود آفت بار ، و پرتعفن است بسیاری از شیاطین ایران ، افغانستان رشد ظاهری خود را مدیون فتنه او میدانستن و میدانند . [ ارد بزرگ ] با سخنان و نظریات شیطانیش روح امید و زندگی را از قلب و روح جوانانو نسل امروز ایران و افغانستان پاک نموده در عوض تخم نفرت ، کینه ، نفاق ، شقاق و فساد را کشت میکند [ ارد بزرگ ]دوست رژیم ... ایران دشمن جوانان است . نشریات بیشمار از طرف دستگاه استخبارات ایران در وصف بزرگ نمایی و فیلسوف بودن [ ارد بزرگ] این بنیان گذار تفتن و شقاق کشورهای دری زبان و تاجکی زبان افغانستان و تاجکستان چاپ به مشتریان دائمی اندیشه های این شیطان بزرگ منحیث آئین نامه و دستور ارسال و پست میگردد که صدها نسخه آن در پنچشیر ، بدخشان ، خواجه بهاوالدین ولایت تخار ، اندراب ولایت بغلان و جوزجان و اکنون کابل ، بامیان ، هرات ، فراه و نیمروز یافت و موجوئ است و برای نوکرانش قابل احترام و اجرأ است [ دوست نزدیک او با احمد شاه مسعود بود ؟!!!] ( استاد و رهبر واقعی اتحاد و مقاومت شمال افغانستان ارد بزرگ )(!!!) با رد نظریه دهکده کوچک جهانی و اعتقاد به اینکه[ در دنیای امروز برتری از آن فرهنگ های متعالی همچون اندیشه ایرانی است ؟ !!]
علاقه سران و مهره های معلوم و پنهان اتحاد و مقاومت به اصطلاح شمال افغانستان به او هم خود حدیثی مفصلی است . در سایت هوادران رییس جمهور تاجیکستان نام او را می بینید تا نمایندگان ارشد و حتی هیئت رییسه مجلس افغانستان و حتی هواداران رییسان جمهور گذشته افغانستان اقای ربانی ، همه جا یاد و نام اوست . نکته بارز عملکرد[ ارد بزرگ ]در آن است که به هیچ وجه خود را آغشته درگیریهای روزمره اجتماعی سیاسی افغانستان و تاجکستان نمی کند و همواره همه به گونه خاص شیادانه صدای جدا طلبی ، الحاق پذیری ، طرح خراسان بزرگ ، ایجاد فدرالیزم ، برتری نژادی ، زبانی و تحمل نکردن حاکمیت های ملیت های برزگ فرا می خواند و دستور میدهد این در حالی است که در همه جا اتحاد ملیتهای با هم برادر افغانستان انتقاد نموده و خواستار حرکت و جوشش نسل فریب خورده و یا خریده شده میگردد .
بی شک ارد بزرگ برجسته ترین کار شناس و طراح تجزیه افغانستان در حال حاضر در دستگاه رژیم ... ایران است که هم ردیف و هم طبق با جنرال حمید گل پاکستانی بوده . - تا کنون در دهها کتاب ، وجیبه ، دستور به اشکال گوناگون به طرح نظریات و افکار او مبنی بر الحاق خراسان افغانستان با خراسان اشغال شده ایران ، تجزیه قسمت های از افغانستان و الحاق آن با ایران و به افغانستان گسیل و ارسال گردیده است
- از دوستانش می توان به احمد شاه مسعود ، لطیف پدرام ، بصیر کامجو ، درویش دریا دلی ، رحمت الله بیژند پور ، بشیر بغلانی ، نجم الدین کاویانی ، فرید مزدک ، امان الله استوار ، فضل احمد طغیان ، پیکارگر ، اسد الله کشتمند ، رسول رهین ،

Orod the Great  ، Ahmad Shah Massoud

احمد ولی مسعود ، تورن اسماعیل ، مخدوم رهین ، مسعود خلیلی ، عنایت الله شهرانی ، خواجه بشی احمد صدیقی ، محبوب الله کوشانی ، واحد فیضی ، نادیه فضل ، همزه واعظی ، دستگیر پنجشیری و جان محمد پنجشیری نام برد. او بسیاری روابط و ضوابط نزدیک کاری استخباراتی با احمد شاه مسعود در پنج سال پایانی زندگی او داشت به خاطر ارتباط با او از یک چریک صرفا مذهبی تبدیل به یک تجزیه طلب ، الحاق پذیر نمود . »


اصل مقاله "ارد بزرگ یا شیطان بزرگ" را در آدرس های زیر بخوانید:

سایت رسمی حزب وطن افغانستان :
http://www.hezbe-watan.com/dokumente/Afghanistan%20wa%20Amsaajahaa.htm


 

علی احمد قندهاری از رهبران پشتون های تندرو افغان (نزدیک به امارات متحده عربی) می نویسد :

 

احمدشاه [احمد شاه مسعود] یک جنایتکار و خائن بود و جماعت در پرده نشین "ارد بزرگ"[حکیم ایرانی] هم فکر می کنند قوم افغان بر می گردد به دونیم صدسال پیش و استانی از ایران می گردند .

علی احمد قندهاری در جای دیگری می گوید : نقشه شوم عوض کردن نام افغانستان به خراسان از زمان مسعود جنگ سالار بیشتر رواج پیدا نموده ، نباید مانند صنف اولی ها با این فرزندان ناخلف افغانستان برخورد کنیم مقاله و تحریر های بسیاری نوشته شده اما فکر می کنم ریشه این حرفها از فریبخوردگان افکار آدمهایی مانند ارد بزرگ باشند باید سارنوالی و ستره محکمهً افغانستان جلو چنین حرکات ماجرا جویانه را بگیرند. محترمان باور کنید این آدم های مرفوع القلم که حرجی بر آنها هم نیست ، می خواهند قوم ما را نابود کنند این قلم ها به بیراهه میروند افغانستان را می خواهند با همه عقده شان از هم بپاشند .

 

و باز درباره حکیم :

- حکیم و فیلسوف معاصر "ارد بزرگ" Orod Bozorg مطرح ترین اندیشمند و متفکر حوزه تمدنی ایران است ، این حوزه که در نظریه قاره کهن ارد بزرگ به شکلی کامل آمده است عبارتند از : کشورهای ایران ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان ، شمال غربی هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، عراق ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، جنوبی ترین بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا جنوب اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان .

حکیم بزرگ معتقد است این بیست کشور باید تحت عنوان یک قاره گرد هم آیند ،  این کشورها می توانند همانند کشورهای قاره اروپا تامین کننده منافع یکدیگر باشند . ارد بزرگ معتقد است نقش ایران در قاره کهن (نامی که او به سرزمین های حوزه تمدنی ایران داده است) می تواند همچون یونان در اروپا به عنوان یک مادر فرهنگی غنی و پربار باشد .

http://s8.picofile.com/file/8281181126/ghareh_kohan.JPG

او بر این باور است که آسیا و اروپا قاره کهن را بلعیده اند تا بدین شکل تمدن باستانی و تاریخی ایران زمین و نقش فاخر و تاریخی آن را نادیده بگیرند همچنین قاره کهن به هیچ وجه شرقی نیست ، قاره کهن بخش مرکزی جهان است و شرق و غرب در دو سوی آن یعنی حوزه های تمدنی چین ، یونان و مصر قرار دارند .

 

سرای محله سوهانک , مهندس احمد حسین پور , پگاه تهرانی , مروارید کریمی , زهره سرایی , استاد علی باقری  , بهروز رحیمی منش , معصومه باقری  , حسام رحیمی منش  . حکیم ارد بزرگ ( بزرگترین فیلسوف جهان )   , استاد بابک همتی , بابک همتی , استاد آبابک همتی , وحید امرایی , حسن جگروند , علی امامعلی زاده , آبتین بهرامی , فیلسوف جهانی , Great Orod world's greatest philosopher , اکرم باقری , غزاله شرکا , غزاله شرکاء , ارد بزرگ , حکیم ارد بزرگ , Great Orod , بی نظیر بوتو , علامه اقبال لاهوری , ali bagheri , بزرگترین فیلسوف ایرانی ,  , بزرگترین فیلسوف جهان , GreatOrod , Benazir Bhutto , Muhammad Iqbal , Muhammad Iqbal lahori , The greatest philosopher , The greatest philosopher of the world , World philosopher , Iranian philosopher , The greatest philosopher in Iran , The Iranian philosopher , Top Iranian philosopher , The most famous philosophers of the world , The most famous Iranian philosopher , Greats , Hakim world's largest , Red Book greatest philosopher the world , mojtaba shoraka , great orod , Philosophers the world , The greatest philosophers of the world , The greatest thinker of the world , The greatest thinker of Iran ,sarai mahaleh sohanak,   The greatest thinkers and philosophers of the world,  The greatest thinker and philosopher Iran, The greatest thinker of the world

همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری (شاعر و متفکر پاکستانی) در سالروز تولدش 18 آبان ماه 1394 در "سرای محله سوهانک" با حضور حکیم ارد بزرگ (بزرگترین فیلسوف حال حاضر جهان) برگزار شد .

در آن مراسم فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون ریشه های فرهنگی کشورمان با بیست کشور حوزه تمدنی آن که دارای یک بستر فرهنگی مشترک هستند سخن گفتند . این که شاعران و ادبایی همچون علامه اقبال لاهوری که به زبان شیرین پارسی شعر می سرودند، گویای سرفرازی پرچم فرهنگی ایران در پنجاب و شبه قاره می باشد .
فیلسوف در بخشی از سخنان خویش به توطئه برخی از کشورهای عربی جنوب خلیج فارس برای تفرقه و جدایی در بین ایران و کشورهای اطراف آن اشاره نمودند و به صراحت فرمودند: پاکستان حیاط خلوت عربستان نیست.
فیلسوف بزرگ از رویکرد دولت نوازشریف و حزب مسلم لیگ، به خاطر ایجاد روزافزون سردی روابط فرهنگی دو کشور گلایه نمودند و از دولتمردان پاکستان خواستند توجه بیشتری به ریشه های فرهنگی مشترک بنمایند و عمق اهمیت مراودات تاریخی دو کشور را درک کنند. حکیم بزرگ در این بخش از سخنان خود یاد زنده یاد بی نظیر بوتو را بخاطر کوشش در راه نزدیک نمودن هر چه بیشتر دو کشور گرامی داشتند .
 

شکستن سکوت 14 ساله :

حکیم ارد بزرگ پس از 14 سال ، سکوت خویش را شکست آخرین سخنزانی ایشان مربوط به تیرماه 1376 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت ایران بود .

 http://s7.picofile.com/file/8254939192/daneshgahgorgan.jpg

در روز 16 اسفندماه 1390 در دانشگاه گرگان ، حکیم ارد بزرگ در جمع دهها تن از دانشجویان مشتاق دانشگاه گرگان در تالار شهید مطهری در مورد دو نظریه قاره کهن و کهکشان اندیشه و همچنین جشن و بزم نوروز سخنرانی نمودند .

سخنرانی شامل بخش های مهمی بود که تیتروار عبارت بودند از :

- نباید به خود مشرقی بگوییم ایرانیان شرقی نیستند و این اشتباه است .ما آسیایی نیز نیستیم . ایرانیان در مرکز گیتی قرار دارند و شرق و غرب در دوسوی سرزمین ما هستند . او گفت یونان نقش "مادر فرهنگی" اروپا را بر عهده دارد و چین "مادر فرهنگی" آسیا است آسیایی که اکثریت آن را چینی تباران تشکیل می دهند و ایران "مادر فرهنگی" قاره کهن است "قاره کهن" نامی است که حکیم بر حوزه فرهنگی ایران که از پامیر آغاز و تا مدیترانه ادامه می یابد و از شمال به آستارخان در شمال دریاچه خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای ایران (عمان) می رسد گذاشته است .


- حکیم به داستان کشته شدن ایرج اولین پادشاه اساطیری ایران زمین اشاره نمود که توسط دو برادر خود سلم و تور که بر غرب و شرق جهان فرمانروایی می کردند اشاره کرد و گفت از آغاز شرق و غرب بدنبال یورش به سرزمین ما بوده اند و ایران ایرج هم اکنون به 20 کشور تقسیم شده است که باید تحت نام قاره کهن این بیست کشور را دوباره گرد هم جمع نمود تا در برابر زیاده خواهی های شرق و غرب توان ایستادگی داشته باشیم .

- حکیم ارد بزرگ به استفاده از نام جاده ابریشم اعتراض نمود و گفت برای اولین بار این واژه 50 سال پیش وارد ایران شد حال آنکه چین در طی 4000 هزار سال گذشته از همین راه که "راه ایران" است فرهنگ و تمدن ما را گرفته است آیین میترایزم و مهر ما را گرفتند و کنفوسیوس و تائوئیزم از درون آن برون آوردند . شاهنامه ما را گرفته و چهارصد سال پس از فردوسی آن را به زبان چینی ترجمه و در نهایت اسامی را هم چینی نمودند بر رستم ما نام تانگ نهادند و ....
حکیم ارد بزرگ نام جاده ابریشم را سلطه طلبانه و برای تحمیل فرهنگ چینی بر دیگر کشورها دانستند. خواهر خواندگی شهرهای ایران با چین بر اساس این نام را اشتباه دانستند و خواستار تجدید نظر در این مورد شدند .

- دومین بحث حکیم پیرامون نظریه کهکشان اندیشه بود این نظریه نظریه دهکده کوچک جهانی غرب را رد می کند . حکیم معتقد است با این که غرب تصور می کرد با در اختیار داشتن سخت افزار اینترنت می تواند با کوبیدن بر طبل جهانی سازی و دهکده کوچک جهانی قادر خواهد بود فرهنگ خود را بر کل جهان تحمیل نموده و فرهنگ های بومی را نابود کند اما دیدیم که کشورهای گوناگون خیلی زود توانستند فرهنگ بومی خود را به به درون جهان مجازی منتقل نموده و مروج فرهنگ خویش نیز باشند . حکیم ارد بزرگ معتقد است اگر ایران خود را از اینترنت جهانی جدا کند عملا از انتشار افکار جوانان خویش در گستره جهانی جلوگیری کرده است ما قادر خواهیم بود با ترجمه دادهای ملی مان و انتقال سریع فرهنگ خویش به درون جهان مجازی ، غرب و شرق را وادار به کرنش در برابر فرهنگ کهن و تاریخی خویش نماییم .


- آخرین بخش از سخنرانی حکیم به جشن نوروز اختصاص داشت . حکیم گفت نوروز حلقه اتصال اولیه همبستگی سرزمین های حوزه فرهنگی ایران زمین است این روز روز زایش و آغاز است و باشکوهترین روز هر سال است چرا که به تار و پود طبیعت و انسانها متصل است . حکیم ارد بزرگ نوروز و سال خوب و شادی برای همه مردم حوزه فرهنگی ایران آرزو نمودند.

در پایان سخنرانی ، حکیم به سئوالات و پرسش های دانشجویان پاسخ گفتند این همایش با استقبال فوق العاده خوب دانشجویان روبرو شده بود .

برگزار کننده این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود .

سخنرانی استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی در دانشگاه فردوسی - اردیبهشت 1393

 

اشتباه تاسف بار یک ناشر

در چاپ عکس حکیم ارد بزرگ بر روی چاپ کتابهای جبران خلیل جبران !!!

 

در تصاویر بالا دقت کنید ، آیا چهره حکیم ارد بزرگ با جبران خلیل جبران شباهتی با هم دارند ؟

پرسش اینجاست : پس چرا انتشارات نیک فرجام بر روی جلد کتابهای جبران خلیل جبران  از تصویر حکیم ارد بزرگ !  استفاده می کند ؟!

 چنانچه در تصاویر زیر می بینید بر روی جلد 5 کتاب « ماسه و کف»، «بال‌های شکسته»، «پیامبر و دیوانه»، «پیشتاز» و «اندیشه های نو و شگفت» عکس حکیم ارد بزرگ به جای جبران خلیل جبران به چاپ رسیده است .

 

عکس حکیم ارد بزرگ بر روی جلد کتابهای جبران خلیل جبران

 

شیروان . شهر شیروان . بزرگ شیروان . اسطوره شیروان . فیلسوف شیروان . افتخار شیروان . حکیم بزرگ شیروان . بزرگترین فیلسوف جهان . حکیم ارد بزرگ . اردبزرگ . بزرگترین متفکر جهان . حکیم ارد بزرگ اندیشمند . عکس متفکر برجسته حکیم ارد بزرگ  . great orod . bozorg shirvan . mojtaba shoraka . sokhanrani hakim orod bozorg . sokhanan orod bozorg .  مجتبی شرکا . مجتبی شرکاء . فیلسوف ایرانی . مشاهیر خراسان

 

 

سروده ای از استاد فرزانه شیدا
درباره (( حکیم اُرد بزرگ ))
اسلو / نروژ / 1388


دراین دنیای وانفسا
گهی ویران گهی شیدا
گهی آواره ی دهری
گهی جا مانده در دنیا

رهم تاریک و گه خاموش
نه گرمی های یک آغوش
چه افسرده رهی رفتم
به قلبی خسته و مدهوش

نه نوری در ره تارم
نه شمعی در شب زارم
نه مهری تا که جان گیرد
درآن قلب ِ گرفتارم

دراین ره وه چه بیهوده
نه دلخوش یا که آسوده
رهی رفتم , بسی گُمره
به دل صد غصه آلوده

بناگه نور رخشانی
توگوئی در زمستانی
بدل گرمیِ بودن داد
به دل زآن درد و ویرانی

از او بس پرس وجو کردم
ز او دل زیرورو کردم
به عشقی با کلام او
به" شیدائی "چه خو کردم

کلامش آسمانی بود
چو اکسیر جوانی بود
به نامش " زندگانی " بود
و " نام او جهانی" بود

سخن از "مرد " دوران است
چو فکرش مایه ی جان است
میان هرکلام او
تو گوئی راز پنهان است

در این دنیا دراین برزن
ز نام "او" بگو با من
بخوان" اندیشه ی" او را
به عشق دل, ز جان و تن

بگو: " اُرد بزرگ " ما
چه می گوید در این دنیا
"کلامِ او" چو آئین است
سخن در هر سخن گویا

سخن؛ حرفِ منو ما نیست
سخن ,از رنجِ فردا نیست
سخن," اندیشه ای ناب "است
چنین "اندیشه "هرجا نیست

کلامش روح جاویدان
وجودش مظهر ایمان
خدای فکر و اندیشه
به نام " اُرد" این ایران

کلامش روح هر شادی
به ویرانی چو" آبادی"
بخوان در هر کلام او
پیام سرخ "آزادی"

 استاد فرزانه شیدا  (متولد 1340) یکی از بزرگترین شعرای فارسی زبان معاصر است وی هم اکنون در کشور نروژ - شهر اسلو زندگی  می کند .

 

استاد رضا بخشعلی زاده شیروان می نویسد :

((بنام دادار مهرآفرین))
به مناسبت یازدهم شهریور روز پیوند شهر شیروان و پنجشیر کشور افغانستان که به همت استاد حکیم ، ارد بزرگ و مبارز آزادیخواه ، احمدشاه مسعود انجام گرفته است ، ضمن ادای احترام به روان پاک احمدشاه مسعود ، سروده ناقابلی دارم که به محضر مبدع دیوار مهربانی جناب حکیم ارد بزرگ تقدیم می کنم.

تو آن عطر شفابخش گلاب اصل کاشانی
نبات و زعفرانی از رهاورد خراسانی
تو همچون نرگس روئیده در سعدیه شیراز
نماد باشکوه سرزمین پاک شیروانی
سر از خواب قرون برداشتی با حکمتت اینک
روانه در زمان گشتی تو با سیمای عرفانی
پی افکندی به تدبیرت تو کاخ مهربانی را
تو خود پیوند شیروانی و پنجشیر بدخشانی
مراد بی بدیل مردمان خوب تاجیکی
همایون یار جاویدان احمد شاه افغانی
کتاب سرخ در کف داری و بر لب سرود صلح
پیامت مهربانی و سخن آوای سبحانی
حکیما شیروان مهد دلیران و ادیبان است
حکیما خفته در اینجا یکی مرد غزلخوانی
بنام قدرت الله شریفی شاعر جاوید
همان اسطوره شعر و ادب آن مرد ربانی
حکیما پرچمت در اهتزاز و جاودان بادا
بلند از اهتزاز پرچمت ایران و ایرانی

 

صدای استاد بخشعلی زاده را در آدرس های زیر بشنوید :

در پیکو فایل بشنوید : http://s8.picofile.com/file/8336170068/.m4a.html

و یا در آدرس تلگرام زیر :  https://t.me/greatorod/1945 

روز دوستی شیروان و پنجشیر، احمد شاه مسعود، فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی، فیلسوف حکیم ارد بزرگ، حکیم ارد بزرگ، قدرت الله شریفی ترکی، رضا بخشعلی زاده شیروان، ارد بزرگ خراسانی، شیروان ایران و پنجشیر افغانستان، بزرگ فیلسوف تاریخ ایران

 

روزنلمه شاپرک و زندگینامه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی, ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

روزنامه شاپرک (اولین روزنامه جوانان و نوجوانان ایران - 26 آبان 1395) می نویسد :

حکیم ارد بزرگ ،فیلسوف ایرانی است . کمپین جهانی "دیوار مهربانی" بر اساس اندیشه های او شکل گرفت. چهار سال از ارایه این ایده ارزنده گذشت تا در پاییز و زمستان 1394 افکار عمومی کشورمان نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و جهانیان را با ایجاد دیوارهای مهربانی آنهم بشکلی گسترده شگفت زده نمودند .


فیلسوف بزرگ فرزند پسر ندارند

متاسفانه هر از چندگاهی در فضای مجازی شایعه ای بر علیه فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی درست می کنند . چند سالی است شایعه نموده اند که حکیم ارد بزرگ پسری به اسم "اردشیر شرکاء" دارند و متاسفانه در ده ها سایت خبر ازدواج اردشیر شرکاء پسر فیلسوف حکیم ارد بزرگ و "سلنا گومز" خواننده آمریکایی را منتشر نموده اند که باید گفت این اخبار شایعه است . در کتاب سرخ فیلسوف حکیم ارد بزرگ به صراحت اعلام نموده اند تنها فرزندشان دختری به نام «غزاله» است .


فیلسوف حکیم ارد بزرگ تنها فرزندشان دختری به نام غزاله است و هیچ پسری ندارند...

 

 



نظرات 3 + ارسال نظر
سعید پاکرو شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 05:24 ب.ظ

سخنان حکیم ارد بزرگ را چند سالی هست که می خونم همیشه موقع تصمیمات مهم زندگیم واژه های خردمندانه حکیم در ذهنم رژه میرن و راهنماییم می کنند . دعا می کنم حال حکیم هر چه زودتر خوب بشه و سلامتی خودشون رو دوباره بدست بیاورند . درباره قدردانی از مشاهیر در زمان حیاتشون حق با شماست ما ایرانی ها مرده پرست هستیم و قدر هیچ کدوم از مشاهیر بزرگ زمان خودمون رو ندونستیم . اگر من یکی از مدیران کشور بودم نمی زاشتم این طور با مشاهیر بزرگمان برخورد بشه واقعا باعث تاسفه

نیکا چهارشنبه 10 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:55 ب.ظ

شهسواری،شهسواری به قد و قامت تو می آید...

سارا مهدوی سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 02:40 ب.ظ

شخصیت نجیب و عارف عالم فلسفه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد